Cukorbajban is szívet védenek az omega-3 zsírsavak
A szív-és érrendszeri betegségek szempontjából igen nagy kockázatúnak számítanak a cukorbetegek, de az omega-3 zsírsavak adásával ez a veszély még akkor is hatásosan csökkenthető, ha már volt valamilyen ritmuszavar vagy szívroham.
Holland kutatók nagy tudományos feltűnést keltő tanulmányát, a cukorbetegség nemzetközi folyóirata, a Diabetes Care közölte.
A múlt század hetvenes éveiben szívgyógyászati kutatók Grönlandban az inuit törzs tagjait tanulmányozták, mert sok zsírt és húst esznek, de szív-és érrendszeri betegség közöttük szinte nincsen. Kiderült, hogy táplálékukban igen sok az omega-3 zsírsav és ez csökkenti a "rossz" vérzsírokat, lassítja a szívműködést, fékezi a vérnyomást és az érelmeszesedést.
Ezek úgynevezett esszenciális anyagok, amelyeket szervezetünk nem képes előállítani, ezért csak az egészséges táplálkozás útján kerülhetnek szervezetünkbe. Hosszú és bonyolult kémiai nevük miatt világszerte betűszóval jelzik ezeket és ez történt a holland professzor, Daan Kromhout vezette vizsgálatban is, ahol a vizsgálat résztvevői ilyen kezelést kaptak.
A munkacsoport 1014 cukorbeteget vont be a vizsgálatba, akik a megelőző tíz esztendőben szívinfarktus miatt kerültek kórházba. A betegeket 32 holland klinikán kezelték, életkoruk a tanulmány indulásakor 60 és 80 év között volt. A kutatók azt akarták tudni, hogy a legfontosabb omega-3 zsírsavak rendszeres bevétele csökkenti-e a kezelést igénylő szív-és érrendszeri események gyakoriságát.
A teljes betegcsoportot véletlenszerűen négy részre osztották. Egyik alcsoport olyan margarint fogyasztott 40 hónapon keresztül, mely EPA és DHA zsírsavat tartalmazott. A második alcsoport margarinjában ALA volt megfelelő mennyiségben, a betegcsoport harmadik részét a háromféle omega-3 zsírsav kombinációjával kezelték, végül a negyedik alcsoportba kerültek olyan margarint fogyasztottak, amelybe semmiféle omega-3 zsírsavat nem tettek.
A 40 hónapos megfigyelési idő azt bizonyította, hogy a mindhárom omega-3 zsírsavval kezelt cukorbetegek 84 százalékkal ritkábban kaptak súlyos szívritmus-zavart, mint azok, akiknek margarinjában nem volt ilyen hatóanyag. Annak is 72 százalékkal kisebb volt az esélye, hogy az omega-3 zsírsavas margarint evők a megfigyelési idő alatt szívinfarktus következtében fejezzék be életüket.
mti

- Gyógyszerek és alkohol keverékétől halt meg Whitney Houston
- Darwin-nap – Az ateisták szent ünnepe
- Csatlós Máté a világ legjobb 10 bármixere között
- Elkészült a 2012. évi téli sasleltár
- Orrsprayvel a pánikrohamok ellen
- Baktériumok alakítják üzemanyaggá a tengeri moszatokat
- Hová tűnik a pénzünk?
- Sumonyi nádiposzátát fogtak be Spanyolországban
- Egy penge, pécsi gitárszóló
- Nyílt levél a nevelőszülőkért
- Orbán Viktor Londonban: "példátlanul jó hír" az EU-hiánybecslés
- Négy nap alatt félmillióval lett több a fizetendő hitele
- Májustól tilos a dohányzás a zamárdi strandon
- A taxikat ellenőrizték a budapesti pályaudvarok környékén
- Így készül a mezőkövesdi mézeskalács
- Csökkenti az áram árát az E.ON
- Átcímkézett kínai mozgólépcsőt vett a BKV
- Új kormányszóvivő: Nagy Anna
- Ismeri a kreszt? Segítünk!
- Úristen! Kullancs
- Életbe lép a 2010/2011-es vasúti menetrend
- Szex a lelki betegségek ellen
- 2011. - Új törvények, változások Magyarországon
- Tájékoztatás a családi kedvezményre vonatkozó új szabályokról
- 1818 a Kormányzati Ügyfélvonal 2011. január 1-től
- Jó a nemdohányzók védelméről szóló törvény fogadtatása
- NAV: Köztartozások az adóvégrehajtásban
- NAV: Hatósági átutalási megbízás az adóvégrehajtásban
- Impresszum
- Utolsó roham a devizahitelesekért
- Lakásfenntartási támogatás lett a gázár-támogatásból

