Ezt olvasta már?


Sarkvidéki hideg: csúcson az abroncscsere szezon

A sarkvidéki hideg még több autóst kényszerít az abroncscserére. Ezekben a hetekben közel 1,5 millió autós cserélteti le nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.

Ebben az időszakban 300.000 autós új téli abroncsot is vásárol, amire akkor van szükség, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökkent, vagy már futott 3-4 szezont és az anyaga elöregedett. A szezonra az abroncsgyártók is felkészültek. A Bridgestone például már defekttűrő technológiával kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait is, mert az egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázat a havas úton bekövetkezett defekt.

Méterekben mérhető a különbség

Nedves útfelületen, egy 60 km/óra sebességgel haladó autó fékútja korszerű, innovatív mintázattal rendelkező téli abronccsal, 16 méter körüli, kopott abronccsal már a 20 métert is meghaladja, egy közepesen használt nyári gumival viszont még ennél is hosszabb, 22 méter körüli. Havas jeges útfelületen a fékút azonban jelentősen megnő! Egy csupán 40 km/óra sebességgel haladó, új téli gumikkal felszerelt autó megállásához 25 méter, használt téli gumival már 40 méter, míg kopott nyári gumikkal már több, mint 80 méter szükséges. A közúti forgalomban életek múlhatnak a métereken, hiszen ha egy hirtelen lefékező autó után, vagy egy úttestre lépő gyalogos előtt kell megállnunk, akkor minden centiméter számít.

 

7°C alatt is biztonságban: elsősorban a keverék és a profilmélység számít

Az autósok körében közismert, ha a napi átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, akkor a nyári abroncsokat télire kell cserélni. A biztonságos téli közlekedés szempontjából ugyanakkor nem az átlaghőmérséklet, hanem a gumik alapanyag-keveréke és a profilmélység játszik kiemelt szerepet.

A téli autógumi lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat és jobban tapadnak, de ezeket is cserélni szükséges, ha a profilmélység 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, illetve a hókását a kerék alól, jelentősen veszít tapadóképességéből, a gépjármű pedig nehezebben irányítható.

„A téli abroncsok közlekedésbiztonsági előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában, pedig élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „A Bridgestone éppen ezért kibővítette DriveGuard technológiájának alkalmazását és defekttűrő változatban is kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait” – tette hozzá a szakember.

Havas úton még veszélyesebb a defekt

A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli gumit, amellyel akár 50.000 km-t is megtesznek. Erre a futásteljesítményre átlagosan legalább egy defekt esik. A defekt télen fokozott kockázatot jelent, hiszen ilyenkor már délután 4 órakor sötétedik, a Bridgestone statisztikái szerint pedig a defektek 23%-a sötétedés után következik be, ráadásul minden második esetben lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon.

A defekttűrő technológiával készült abroncsok használata éppen ezért a téli útviszonyok között fontos közlekedésbiztonsági előnyt jelent, emellett pedig szükségtelenné teszi a pótkerék használatát, ami a gépkocsik súlyának és üzemanyag-fogyasztásának csökkentésében is fontos szerepet játszik.

 

HAT VEZETÉSI JÓTANÁCS TÉLI UTAKRA A BRIDGESTONE-TÓL

Készen áll arra, hogy az időjárás hidegre fordultával szembenézzen a téli vezetés veszélyeivel? A vezetőknek minden évben fel kell frissíteniük téli vezetési ismereteiket, és emlékezniük kell ezekre az egyszerű vezetési tippekre.

1. Takarítson le mindent a járművéről!

Mielőtt a volán mögé ül, távolítsa el az összes havat és jeget a szélvédőről, valamint a jármű tetejéről és oldalairól. Ne felejtse el eltávolítani a kipufogócsövet esetleg eltömítő jeget sem, nehogy az égéstermékek visszaszivárogjanak a jármű utasterébe!

2. Emelkedőkön használjon alacsony sebességfokozatot!

Emelkedőn, alacsony sebességfokozatban jobb a kerekek tapadása. Ha havas úton vezet váltogassa a sebességet és a sebességfokozatokat a kerekek tapadásának maximalizálása, valamint a megcsúszás vagy kipörgés lehetőségének minimalizálása érdekében! Havas vagy jeges úton soha ne használja a tempomat-ot (automatikus sebességtartó)!

3. Vezessen óvatosan, és hagyjon nagyobb féktávot!

Járművének még téli gumikkal is nagyobb a féktávolságra, mint száraz útviszonyok között. Az ökölszabály az, hogy a száraz úton való fékezéshez képest háromszor nagyobb féktávolságot kell hagyni akkor, ha havas vagy jeges úton vezet. Ha gyorsan hajt, a még ennél is nagyobb féktávot kell hagynia. Ha nem szükséges, ne álljon meg az emelkedőkön! Minél gyakrabban kell teljes álló helyzetből újra elindulnia, annál nagyobb a kockázata annak, hogy elakad.

4. Ne üljön autóba, ha nem muszáj!

Ha nem feltétlenül szükséges hóban vezetnie, ne tegye! Amennyiben viszont nincs más lehetőség, összpontosítson az útra, és készüljön fel váratlan helyzetekre! Tanulmányozza az időjárás-jelentést is! Az útviszonyok ismerete segíti a megfelelő felkészülést.

5. Figyeljen a fekete jégre!

A fekete jég pont úgy néz ki, mint a pocsolya. Ha erre ráhajt, könnyen elvesztheti uralmát a jármű feletti. Ne feledje: ha egy út csúszósnak tűnik, jó eséllyel az is! Vezessen lassan, és tesztelje az esetleges feketejég-foltokat a kerekek enyhe elfordításával vagy enyhe fékezéssel!

6. Legyen tisztában a kifarolás vagy megcsúszás esetén alkalmazandó lépésekkel!

Amikor az első vagy a hátsó kerekek kipörögnek, az alábbi módon nyerheti vissza uralmát a jármű felett:

  • Vegye le a lábát a pedálokról! Kifaroláskor a gázadás és a fékezés sem segít, sőt még ronthat is a helyzeten. Az általános tanács kifarolás esetén az, hogy finoman kormányozzunk a csúszás irányába. Amint a jármű kerekei újra tapadnak, enyhén fékezhet vagy gyorsíthat!
  • Másként kell eljárni az első és a hátsó kerekek kipörgése esetén. Ha az első kerekek csúsznak, az enyhe fékezés segít az irányítás visszaszerzésében, ha azonban a hátsó kerekek csúsznak meg, akkor lassú gyorsítással érjük el ugyanezt a hatást.

·        A jármű teljes sebesség melletti csúszásakor hasonlóan járjon el! Vegye le a lábát a pedálokról, és kormányozzon óvatosan arra, amerre haladni szeretne!







0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Lengyelország 2 milliárd euróért épít légvédelmi rendszert az orosz drónok ellen

Így reagálnak arra, hogy szeptemberben egy tucat orosz drón hatolt be a lengyel légtérbe

Szíved egészségét védi, ha így zuhanyzol

Javítja a keringést, támogatja a szív egészségét, de nem mindenkinek ajánlott, hogy így zuhanyozzon.

Szoboszlai nélkül még a tök utolsó sereghajtóval is megszenvedett a Liverpool

Kerkez Milos végigjátszotta a mérkőzést, amely Florian Wirtz első hivatalos liverpooli gólját hozta.

„Iszonyú nehéz volt” – Kitárulkozott Muri Enikő

Nem volt könnyű számára az idei év, mégis hálás.

Újévi fogadalmak nélkül is lehet változtatni – amit idén megtanultam

Sokáig úgy gondoltam, hogy a változás kulcsa a január elsejei fogadalmakban rejlik. Azonban az idei év megtanított arra, hogy a valódi...

Premier League: Szűkösen verte a Liverpool a sereghajtót, nem hibázott az Arsenal és a City - videó

A Liverpool, az Arsenal és a Manchester City sem hibázott szombat délután.

Ezer eurós jutalom egy fóka nyugalmáért

Az olasz tengerparton próbálják megóvni a kíváncsiskodóktól.

Galambos Lajos szőke bombázó lánya 27 éves lett: Bogi egyre sikeresebb divattervező

Galambos Bogi elképesztő sikereket ért már el szakmájában, divattervezőként már saját márkája van.

Egy új rendszer logikája III.

Ha egy államfőt választás útján jelölnek ki, az a legmagasabb politikai jutalom a pártok számára, a pártok közötti versengés...

0

Sport

Vizsgálják, honnan szerezte a maszkot a holtan talált norvég sílövő

A szövetség főtitkára szerint az ügy számos megoldatlan kérdést vet fel.

15 éves magyar csatárért érkezett eurómilliós ajánlat a német Bundesligából

Nemzetközi mércével is kiemelkedő az összeg a korosztályon belül.

Ha Varga Barnabást engedi el télen a Fradi, nehezebb lesz pótolni, ha Tóth Alexet, akkor több lehet a bevétel

A klubvezetőknek kell eldönteniük, vajon a tavaszi menetelésben akár egyiküket is tudják-e nélkülözni.

2025 legzseniálisabb góljai: Az év legtrükkösebb szabadrúgása

Az év végén jövünk egy sorozattal, amelyben felelevenítjük, hogy szerintünk melyek voltak 2025 legszebb góljai. A hetedik nap egy ritkán látott trükkös szabadrúgásé a főszerep.

Szoboszlai és Kerkez is reagált Szalah posztjára, mindenkit meglepett az egyiptomi

A Liverpool-játékosok úgy tűnik, örülnek az egyiptomiak sikerének.

Újabb rekord és gyász a darts-vb-n, ahol sorra hullanak a világbajnokok

A kiemeltek több mint fele kiesett, új játékosok jelentkeztek be a végső győzelemért és a Premier League-indulásért.

Gerendás György: Mindig jött velem a baj, megtalált, soha nem én kerestem

Másfél éve él nyugdíjasként a magyar vízilabda ezer fokon égő legendás alakja. Exkluzív nagy interjú.

Luxushelyszínen kérte meg párja kezét Csoboth Kevin

Dubajban tette fel a nagy kérdést.

A műsor, amiért a rádió sportosai is ölni tudtak volna

A Körkapcsolás a sportrádiózás non plus ultrája volt, ebbe bekerülni pedig maga a dicsőség.

Soha rosszabb évet: Szoboszlai Dominik szupersztár lett, Kerkez Milossal óriásit fordult a világ

2025-ben magyar játékosoktól volt hangos a világ legjobb bajnoksága.

0
0

Bulvár

Hányszor kell zuhanyoznia egy idős embernek? 65 felett hetente ennyi alkalom az ideális

Heti néhány zuhany is elég lehet? Ezt mondja a tudomány a 65 év felettiek bőrápolásáról.

Sugarbaby voltam és bánom. 10+1 igaz történet

Azt hinnénk, egy sugarbaby élete csak a luxusról és kényelemről szól, de a valóság sokkal kiábrándítóbb.

49 évesen hunyt el az ünnepelt magyar színésznő: kerek idomaival sosem tudott megbékélni

Mányai Zsuzsa sorsa nagyon szomorú véget ért, a magyar színésznő sosem volt magával elégedett.

Új munkaszüneti nap jöhet Magyarországon – karácsonyi bejelentés

Karácsony előtt nem sokkal jelentette be Magyar Péter a Facebook-oldalán: a Tisza-kormány 2026-tól munkaszüneti nappá nyilvánítaná december 24-ét. A cél az, hogy minden magyar család nyugodtan, rohanás nélkül kés

Magyar Péter karácsonyi posztjából lett országos ügy, erre senki nem számított

Egy karácsonyi poszt és egy váratlan reakció teljesen új irányba vitte a történetet.

Kiderült, miért kért Magyar Péter munkát Mészáros Lőrinctől? Kegyetlen elmélet tűnt fel az interneten

Érdekes párhuzamot fedeztek fel a felcsúti vállalkozó és a Tisza Párt elnöke között.

Felmondott a népszerű műsorvezetőnő, távozásának oka egészen rendkívüli

Teljesen eltűnt a nézők szeme elől, évekig titkolták, hogy mi volt az igazi ok, most kiderült.

Ha ezt a jelet látod a mobilodon, azonnal kapcsold ki: azt jelentheti, hogy titokban megfigyelnek téged

A telefon kijelzőjén feltűnő apró jel sokak számára jelentéktelennek tűnik, pedig fontos figyelmeztetést hordozhat. Ha nem tudod, mit jelent, könnyen figyelmen kívül hagyhatsz egy komoly adatvédelmi kockázatot is.

Videóra vették, amint 122 szarvas vonult át az úton Nógrád megyében

A ritka felvételt egy autós készítette a szarvasrudliról Vanyarc közelében.

„20 év után elváltunk és amit érzek, az a nagy semmi…” – 10 történet a házasságról: elválás után

Egy több évtizedig tartó kapcsolat lezárása nem mindig jár azonnali katarzissal. Az alábbi történetek különböző érzéseket és tapasztalatokat mutatnak be a válás utáni életről.

Szörnyű buszbaleset: 10 halott, 32 sérült

Legalább tíz ember meghalt és 32 másik megsérült egy buszbalesetben Kelet-Mexikóban - jelentették be Veracruz állam hatóságai.

0